Plantefarve

Sommerferien er slut

I dag er sidste dag i min tre uger lange sommerferie. Jeg kunne godt bruge tre mere, men sådan er det jo altid.

På fredag er det også slut med hjemmearbejde i denne omgang. Jeg har arbejdet hjemme siden september, og det har passet mig utroligt godt. Det har givet meget mere ro og overskud i hverdagen til både arbejde og familie.

Jeg havde som sædvanlig en masse planer for alt det garn jeg skulle have farvet i min ferie. Men da vi først havde været af sted en uge i Blåvand med mine forældre, var vi slet ikke klar til at tage hjem. Så vi tog videre til Jelling og var der i tre dage på den skønneste campingplads. Vi besøgte selvfølgelig Jellingestenene, men også Givskud Zoo og Legoland. Ungerne fandt hurtigt legekammerater på pladsen og storhyggede sig!

Strik over Storebælt

Heller ikke derefter var vi klar til at tage hjem, men det mobilehome vi havde lejet var ikke ledigt flere dage, så vi fandt et hus i et feriecenter udenfor Silkeborg og blev der i fem dage. Herfra tog vi også forskellige ture, bl.a. til Den Gamle By i Århus. Men nogle af dagene slappede vi også bare af og benyttede centrets aktiviteter- især badelandet.

Pludselig havde vi været på farten i 14 dage. Det var virkelig skønt! Den sidste uges tid har jeg været alene med børnene, fordi manden skulle tilbage på arbejde. Det har været så varmt de fleste dage, at aktivitetsniveauet har været meget lavt! Men et par strandture og familiebesøg er det da blevet til.

Feriestrik

Det eneste jeg har nået at strikke på al denne tid, er en sommertop/t-shirt til mig selv. Jeg har længe gået og luret på noget grønt uld-silke garn jeg har farvet, og nu skulle det blive til et sommerprojekt. Der har mest været tid til at strikke når vi har kørt bil. Og på pind 2 har det taget samtlige tre uger at få den færdig.

Desværre har jeg ikke tænkt mig om da jeg skiftede nøgle midt i projekterne, og da garnet jo er håndfarvet, er de heller ikke helt ens. Derfor kom der en tydelig stribe midt på blusen hvor jeg havde skiftet garnnøgle.

Ved næste skift strikkede jeg skiftevis med det ene og det andet nøgle så farveskiftet ikke kan ses. Men det første skift var så tydeligt, at jeg var nødt til at gøre noget ved det. Så jeg puttede det i farvegryden igen- velvidende at den skønne lysegrønne, jeg var så glad for, ville ændre sig.

Det gjorde den i dén grad også, den har fået en meget kraftig gulgrøn farve. Som også er flot, men noget helt andet. Farveskiftet kan stadig anes, men det er slet ikke så tydeligt som før.

Jeg har dog dummet mig endnu engang, for jeg ville vente med at hæfte ender og sy ærmegab til jeg havde farvet det igen. Men jeg glemte at farve noget af restgarnet, så jeg har noget i samme farve at sy med…. åh ja, den varme er vist steget mig til hovedet. Måske er det meget godt at ferien snart er slut?

Jeg håber at alle I som stadig har ferie- eller endnu har den tilgode, får en fantastisk en af slagsen!